L4 Taak 14

Filmpje van de meester.

Opdracht.

Wat wil jij later eigenlijke worden? Waarom? Misschien wil je veel geld verdienen? Dat kan, maar als het dat alleen is.... wete ik niet of je dat lang gaat volhouden. Wanneer je iets graag doet en met veel plezier, dan geeft je dat ook veel energie en goede moed.

Wat is jouw droomberoep? Probeer je te verkleden, je mag ook fotoshoppen of je uniform knutselen, misschien is het een beroep dat nog niet bestaat, droom maar. Stuur een foto naar mij. 

Volgende week krijg je een laatste filmpje voor dit schooljaar en daar zal GEEN opdracht aan verbonden zijn!

L4 Taak 13

Bekijk dit filmpje.

De meester in het museum.

Opdracht.

Ons hoofd leegmaken is niet zo makkelijk. Sommige mensen mediteren daarom. De mevrouw in het filmpje hiernaast geeft jullie meer uitleg. Ze vertelt hoe je kan beginnen mediteren.

Bekijk het filmpje hieronder.

Jullie opdracht deze week is dus: een rustig plekje zoeken en probeer je hoofd leeg te maken. Gebruik de tips die de mevrouw in het filmpje geeft. Je kan gaan zitten, liggen,... wat je maar wil, zolang het makkelijk voelt.

Download de prent onder het filmpje en schrijf rond het kind wat de meditatie met jou deed. Werd je rustig? Werd je zenuwachtiger? Voelde de stilte vreemd? (Kan je de prent niet afdrukken? Geen probleem, schrijf me dan maar een leuk briefje. )

L4 Taak 12

Filmpje van de meester. 

Het is mooi weer!

We mogen volop genieten en dankbaar zijn.

Soms zouden we onze hersenen even uit moeten kunnen zetten.

We zouden even moeten kunnen stoppen met denken.

Eventjes met een leeg hoofd te tuin in of het veld en genieten.

Kan jij genieten van de geur een bloem? van het gevoel van water? Van de geur van gras.

Opdracht.

Ga naar jouw tuin, trek het veld in of maak een wandeling.

Kijk heel goed om je heen.

Welke dingen zijn jou nog nooit eerder opgevallen? (Kleuren, geuren, bloemen, ...)

Maak een lijstje van die dingen en stuur het naar mij. 

Luister en zing mee.

Liedje met tekst.

L4 taak 11

Kijk en luister. 

Pinksteren is het feest van vurige mensen. Het feest van een bijzondere kracht. Een kracht die je kan vinden in vriendelijkheid, in goedheid, in troost, in een helpende hand, in een luisterend oor. 

Opdracht van de meester! 

Maak jouw vogels van goede moed! 

Kijk goed naar het filmpje, dan zie je heel goed wat je moet doen! Veel succes. Je mag altijd een fotootje sturen van jouw vogels! 

L4 Taak 10

Boodschap van de meester

Jezus zijn boodschap was: 'Je mag er zijn'. Awel, je mag er ook zijn. Zoals je bent, hoe jij je ook voelt. 

Stuur me zeker een foto van jouw bril en outfit! 

Shaken maar! 

1. Download je bril, kies een model en versier in de kleuren van de regenboog.

2. Verkleed je (regenboog mag) en doe een dansje met je luchtgitaar op het nummer 'Je mag er zijn'. 

L4 Taak 9

Filmpje van de meester!

Download het werkblad.

Een bijzonder verhaal.

Stuur jouw ingevuld werkblad digitaal naar mij (foto of scan). Gebruik de doopknop of de QR-code.

L4 Taak 8

Filmpje van de meester.

Meimaand... Mariamaand...

Je moet eens opletten tijdens het wandelen: hier en daar kom je een klein kapelletje tegen. Dat is een soort 'huisje' waar een beeld van Maria of een andere heilige in staat. 

Mensen hebben deze kapelletjes gebouwd of gehangen aan een boom of boven een voordeur zodat voorbijgangers eventjes blijven stilstaan. Misschien nemen ze dan de tijd om te denken aan mensen die ze kennen, misschien bidden ze voor een zieke of iemand die ze missen. 

In de maand mei worden de kapelletjes vaak versierd.

Ook jij kan jouw eigen kapelletje maken. Je mag het versieren zoals jij wil: wees creatief. Je kan zelfs droge pasta gebruiken of bloemen knutselen van gekleurd papier. Geef het kapelletje een mooie plaats en stuur jouw foto naar mij via de QR-code of de dropknop! Veel succes. 

Maak jouw eigen kapelletje !

Nodig: 

Schaar.

Lijmstift.
Kleurtjes.
Schoendoos of lege doos van zakdoekjes.

De kleurplaat (via de knop onder deze zin).

L4 TAAK 7

Opdracht van meester ..... ?!?!

Hoe maak je een dromenvanger?

Je kan je ring ook knippen van karton of ander materiaal. Wees creatief en post een foto van jouw dromenvanger! 

Misschien kan je op de lintjes schrijven wat jouw droom is of wens is. Wat is jouw droom voor de wereld? Wat is jouw droom voor de school? Wat is jouw droom voor ....

Veel succes. 

L4 Taak 6

Filmpje van de meester.

Opdracht.

Speel het stukje van de vrouw die haar munt verliest na. 

Je mag ook een ander creatief werk maken, je weet dat je zelf mag kiezen bij mij. 

Denk vooral na bij het verhaal: 'wat is jouw verloren munt?' Daar bedoel ik niet letterlijk mee of je geld kwijt bent, maar wel of je 'iets' verloren bent. Misschien voel je je soms zelf de verloren munt, wanneer je je donker voelt. Misschien is onze wereld een beetje de verloren munt met alles wat er rond corona te doen is. Misschien is oma of opa in het bejaardentehuis een beetje de verloren munt op dit moment, zonder dat ze er zelf voor kiezen. 

Wees creatief. Misschien is er een kunstwerk of een lied dat jouw doet denken aan een van deze dingen. Laat het me weten en post jouw foto! 

Parabel van de verloren munt.

We zijn het allemaal gewend: opstaan, naar school, vlug eten nadien, huiswerk tussendoor maken, de balletles, tennis, paardrijden, academie,... En tussenin ook even ademen. Het leven is niet bepaald 'rustig voor veel mensen'. Wanneer de vrouw haar munt kwijt is, is ze ook niet 'rustig'. 

Tijdens deze periode van corona valt dit drukke leven voor velen bijna helemaal weg voor velen. En ze hebben ineens... tijd. 

Ikzelf heb de laatste weken ook tijd genomen voor mezelf en eens 'schoongemaakt' in mijn ik.. Ik heb iets gevonden wat ik kwijt was en waarvan ik zelfs niet eens wist dat ik het kwijt was. Eens tijd nemen voor een boek of gewoon rustig in de zetel zitten en genieten van de tuin. Die rust is onbetaalbaar. Die rust geeft levensadem (zou je kunnen zeggen.) En levensadem geeft ons energie.

Vierde leerjaar Taak 5

Bekijk jouw opdracht.

Goede Week

Volgende week is het voor christenen een belangrijke week: de Goede Week. De christenen komen dan samen om te denken aan de laatste dagen van Jezus' leven. Omdat er een samenscholingsverbod is, is het belangrijk voor christenen om te vieren bij hun thuis.

Django

Django riep deze week tot onjaardagsweek uit. Het is iedere dag wel iemand zijn onjaardag. Dek de tafel en maak een feest van eender welke dag. Wat vier je? Je onjaardag: de dag waarop je alles viert waar je dankbaar voor bent.

Opdracht.

Vier een dag jouw onjaardag met je gezin. Dek de tafel mooi en vier gewoon feest uit dankbaarheid voor dingen van die dag. 

Ontwerp als decoratie jullie eigen paasboom met paasversiering. Schrijf in de versiering waar jullie dankbaar voor zijn als huisgenoten of wat jullie goede moed geeft in deze tijd. 

De zesde knoop.

De zesde knoop is de knoop van het geven. Wat kunnen wij nu geven? Speelgoed? Cadeaus? Jaja, allemaal goed en wel. Maar wij gaan tijd weggeven ! Tijd in onze opdracht van deze week steken. En die tijd is niet voor ons, maar voor de mensen met wie wij in ons huis wonen. Het is namelijk onze onjaardag deze week! En dat moet gevierd worden!!! 

Filmpje door 5 en 6.

De leerlingen van 5 en 6 werkten mee aan deze videoboodschap die naar het Jessaziekenhuis gestuurd werd. 

Luisteren en zingen!

Samen op weg naar Pasen. Ook al kunnen mensen niet samen aan tafel, in de kerk, in de tuinen om eitjes te rapen,...

Christenen vieren veel. Waarom? Omdat vieren belangrijk is. Vieren brengt verbondenheid. Wanneer Christenen in de Goede Week samenkomen denken ze aan de verschillende momenten die Jezus doormaakte aan het einde van zijn leven. Je hoort het in het lied. Ook wij maken veel mee en mogen eigenlijk bij ons thuis al het goede vieren. Net zoals christenen ook vieren in de kerk. Iedere zondag. vieren ze dankbaar alles wat ze meemaken. Het geeft kracht om op donkere momenten het goede te leren zien. 

Vierde leerjaar Taak 4

Bekijk jouw opdracht.

Jean-Jacques ziet een kans. Hij blijft in zijn kot, maar hij gebruikt zijn talent om een lach te toveren op het gezicht van zijn buurvrouw die vaak droevig is. Op die manier brengt hij kleur bij iemand anders. Christenen zeggen dan dat 'Pasen' een beetje uitbreekt. Dat is mooi gezegd.   :) 

Tover een lach op een gezicht. 

Hang een wens aan het raam, in de lift, in de trappenhal, op het toilet,... eender waar. Tover een lach op het gezicht van iemand in jouw gezin of zelfs op het gezicht van iemand die jij heemaal niet kent en toevallig langs jouw raam wandelt. Probeer een originele manier te bedenken, fotografeer jouw project en drop bij de meester. 

Meester Ronald livestream! 

Op zaterdag 30 mei om 17.00 uur mag meester Ronald de Pinksterviering zingen. Deze viering wordt live gestremd. Via de eerste knop kom je op de website terecht waar de viering gestreamd wordt. (Je hebt zelf geen Facebook nodig, je kan de viering gewoon volgen zonder in te loggen!) Via de tweede knop kan je de teksten downloaden om te kunnen volgen. Altijd welkom om de livestream mee te volgen! 

We zitten met z'n allen in ons kot. 'Met welke bril' kijken we naar 'in ons kot zitten'?

 We kunnen het negatief bekijken en de hele dag zeuren en zagen. Maar... We kunnen het ook positief bekijken en 'kansen' zoeken. Een 'kans' om iemand blij te maken. Zomaar. Iemand die we misschien niet kennen. 

We kunnen dit door een blad met een boodschap aan het raam te hangen. Een 'kans' om wat meer te helpen in het huishouden en een glimlach op het gezicht van je ouder(s) te toveren. Een 'kans' om zoveel uit te vinden... Welke bril zet jij op? 

Vierde leerjaar Taak 3

Bekijk jouw opdracht.

Terwijl je de mandala kleurt is het de bedoeling dat je probeert om rustig te worden. Het kleuren van de mandala is een soort van meditatie oefening. 

De muziek hieronder kan je daarbij helpen. 

Veel succes. 

Deze week gaan we proberen om wat meer geduld te hebben. Probeer niet meteen je zin te willen door te zagen... Probeer wat te wachten wanneer een ander aan de telefoon is. Probeer wat geduld te hebben wanneer iemand je niet begrijpt. Geduld, geduld, geduld. Veel succes.


Je mag altijd een foto van jouw mandala naar de meester sturen. 

Een mandala van zand. 

Een mandala kan gemaakt worden door heel voorzichtig zand in figuren te 'leggen'. Terwijl men dit doet mediteert men. In dit geval een soort van nadenken over wat men wenst voor de wereld. Is de mandala klaar, dan wordt hij dooreen gewreven. Het zand wordt in een vaas gedaan en in een rivier gegooid. Op die manier worden de wensen een met het water naar alle mensen van de wereld gebracht. (Een beetje zoals de vlaggen.)

Klik hier en begin te typen. Sed ut perspiciatis unde omnis iste natus error sit voluptatem accusantium doloremque laudantium.